تعمیرکار حرفه ای گیربکس اتوماتیک تعمیرکار حرفه ای گیربکس اتوماتیک .

تعمیرکار حرفه ای گیربکس اتوماتیک

قفل شدن خودکار دنده اتومات

پین پارک خودرو اتومات:

بی شک استفاده از دنده های اتوماتیک خیری ساده تر از دنده دستی است اما نسبت به دنده دستی دارای پیچیدگی های مختلفی هم می باشد که اگر به آن ها توجه نکنید باید هزینه ی گزافی را برای تعمیر کردن گیربکس اتومات خود تقبل کنید. یکی از این مواردی که در استفاده از خودروهای دنده اتومات با آن مواجه می شوید تغییر اهرم دنده بین وضعیت های مختلف حرکتی می باشد.

قفل شدن خودکار دنده اتومات

از رایج ترین مشکلاتی که مالکان در این خصوص با آن مواجه هستند فقل شدن گیربکس در حالت پارک (P) می باشد و یا به عبارتی اهرم دنده از حالت P خارج نمی گردد یا پین پارک فعال می شود.

جلوگیری از قفل شدن گیربکس اتومات
قبل از اینکه به دلایل فعال شدن خودکار حالت پین پارک خودرو اتومات بپردازیم لازم است این نکته را همیشه بخاطر داشته باشید که در زمانی که خودرو متوقف شده:

ابتدا ترمز دستی را بکشید
دوم خودرو را خاموش کنید
سوم اهرم دنده را به حالت پارک ببرید
البته توجه داشته باشید وقتی که ترمز دستی را کشیدید ابتدا پای خود را از روی پدال ترمز بردارید و اجازه بدهید خودرو اندکی حرکت نماید. اینکار باعث می شو  وزن خودرو کاملا بر روی ترمز دستی و دیسک های ترمز وارد شود و سپس اهرم دنده را به حالت P ببرید.

 

دلیل فعال شدن پین پارک خودرو اتومات
یکی از دلایل قفل شدن خودکار دنده در حالت P باید به عدم توقف کامل خودرو در هنگام تعویض اهرم دنده اشاره کرد. همانطور که در بالا اشاره کردیم متاسفانه برخی از رانندگان قبل از اینکه خودرو به ایست کامل برسد اهرم دنده را در حالت پارک قرار می دهند. این امر علاوه بر اینکه صدمات جبران ناپذیری به گیربکس وارد خواهد کرد باعث قفل شدن گیربکس خواهد شد.

دلیل دوم:

حالت پارک در خودروهای اتوماتیک به منظور ثابت کردن خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. برای درک بهتر این موضع لازم است مقایسه بین خودرهای دنده ای و اتوماتیک انجام دهید. در خودروهایی با جعبه دنده دستی وقتی راننده خودرو را در سراشیبی ها پارک می نماید پس از خاموش کردن موتور ابتدا ترمز دستی را کشیده و سپس به منظور اطمنیان از عدم حرکت اهرم دنده را در یکی از دنده های سنگین نظیر یک و یا دو قرار می دهد.

این امر موجب می گردد که موتور خودرو و همچنین وزن بدنه با چرخ دنده های درگیر شده و خودرو ثابت بماند. اما اگر سراشیبی بسیار زیاد باشد و راننده فراموش کرده باشد که ترمز دستی را کشیده باشد وزن خودر بر چرخ دندهای جعبه دنده غلبه کرده و خودرو به آرامی حرکت می کند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۴۵:۴۹ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)